Poliuretanski seleni su alternativa konvencionalnim gumenim selenima. Najčešće se koriste u dijelovima šasije (kračevi, osovine ili nosači), ali nije rijetkost da se koriste i za pogonske sisteme (motor i prijenos). U ovom članku raspravljat ćemo kada je pravo vrijeme za razmatranje njihove zamjene, njihove prednosti i nedostaci, te zašto je poliuretan bolji izbor u odnosu na standardnu gumu, ili obrnuto.

Većina selenâ za motor i prijenos u serijskim automobilima napravljena je od gume. Nakon što se (benzin) motor zagrije, oni gotovo ne proizvode vibracije u kabini. Tvrdoća gume tvorničkih selenâ za motor odabrana je tako da je udobnost važnija od ograničenja kretanja mehanizma (s izuzetkom čistih sportskih automobila). U ovom članku podijelit ćemo iskustvo s našim vozilima.

BMW E36 328i

BMW s R6 motorom koristi dva glavna selenâ za motor i dva selenâ za prijenos za montažu. Činjenica da su tvornički seleni za motor prilično mekani i da ovi automobili nisu novi oboje igraju ulogu u situacijama kada, nakon nekoliko vožnji na stazi, slaloma ili drifta, možete ostati s motorom samo obješenim na osovini, zbog poderanog silentblocka (govorim iz vlastitog iskustva :D).

MIJENJANJE VS SELENI

Još jedan problem pojavio se kada smo u BMW-u prešli na short-shifter s fiksnim držačem, gdje je ručica mjenjača bila povezana s karoserijom, a šipka izravno s mjenjačem. To je značilo da se svi pokreti mjenjača i motora prenose na ručicu mjenjača. Kao što možete vidjeti u priloženom videu ispod, ekstremne vibracije pri jakom ubrzanju ili kočenju uzrokovale su pomicanje motora i mjenjača kroz cijeli motorni prostor. Ponekad se događalo da brzine iskoče ili se uopće ne mogu ubaciti.Isprva smo mislili da je problem u šipki, ali nakon nekog vremena bilo je jasno da je problem negdje drugdje - u selenima motora. U sljedećem videu možete vidjeti kako se ručica mjenjača pomiče tijekom mokre utrke na polu-slick gumama :D. Kretanje ručice izravno prikazuje pomicanje motora.



KAKO RIJEŠITI PROBLEM?

Nakon razgovora s prijateljem iz inozemstva, dobili smo preporuku da koristimo poliuretansko rješenje. DEUTER Motorsport proizvodi poliuretan u dvije razine tvrdoće - 75SHA i 85SHA.
E36 motorve silentbloky
Odlučili smo se za tvrđu opciju (nismo se htjeli suzdržavati :D), jer se auto uglavnom koristi za autoslalom. Već prvih nekoliko kilometara nakon ugradnje pokazalo je veliku promjenu - promjene brzina postale su znatno preciznije i pri ubrzanju i pri kočenju. Cijeli se auto činio čvršćim i odjednom se više nije osjećalo nikakvo pomicanje pogonskog sklopa. Svi problemi s mjenjačem potpuno su nestali (vidi priloženi video). Istina, još uvijek se primijeti lagano
“plesanje” ručice, ali je daleko bolje nego prije.



Također smo osjetili vrlo ugodnu promjenu u udobnosti. Budući da je redni šesterocilindrični motor u BMW-u izuzetno uravnotežen kada je riječ o radu, nije bilo nikakvih paklenih vibracija u karoseriji - upravo suprotno. Motor u našem E36 podigao je brzinu praznog hoda s 650 o/min na oko 950 o/min (zbog lakšeg zamašnjaka i oštrijih bregastih osovina), što je očito doprinijelo tome da nije došlo do gubitka udobnosti ili podupravljanja vozila pri leru. Ukupno gledano, pomicanje motora i mjenjača u motornom prostoru bilo je gotovo potpuno eliminirano.

ZA ONE KOJI SU MANJE SKLONI KOMPROMISIMA

Za one koji preferiraju beskompromisna rješenja, preporučujemo korištenje STRONGFLEX seleni za motor BMW E36, ,

koji su izrađeni od aluminija i poliuretana.

Strongflex seleni su čak i nešto tvrđi od Deuter Motorsport seleni za motor.

Za one koji apsolutno ne prihvaćaju kompromise, postoji mogućnost ugradnje motora i mjenjača na potpuno aluminijske seleni. Ovo rješenje preporučuje se isključivo za trkaće automobile, gdje je potrebno potpuno eliminirati pomicanje pogonskog sklopa.

NAŠA PREPORUKA

Pogledajmo sada DEUTER Motorsport seleni za motor i mjenjač za BMW E36:

  • Značajno ograničava pomicanje motora i mjenjača (pogodno za primjenu shortshiftera s fiksnom podlogom).
  • Minimalni gubitak udobnosti
  • Robusniji i čvršći osjećaj vožnje
  • Preciznije mijenjanje brzina čak i pri snažnom kočenju ili ubrzanju
  • Izvrsna cijena/učinak

Dakle, ako ste spremni žrtvovati minimalnu udobnost i tražite nužno poboljšanje uživanja u vožnji, ovo je pravi izbor. Imam ih u svom automobilu već drugu godinu i ne mogu ih se nagledati, a ni naši kupci, npr. na BMW E46 M3 ili BMW E30 M50 Turbo.

Citroën Saxo VTS 1.6 16V R4

U slučaju našeg drugog automobila, Citroën Saxo VTS, problem pomicanja motora i mjenjača je malo složeniji. Budući da je motor postavljen poprečno, automobil u osnovi ima tri seleni pogonskog sustava (jedan za motor, jedan za mjenjač i donji zakretni selen).

KAKO NE "ZAPELJATI" U PROIZVODNJI

Serijski Citroën Saxo (čak i verzija VTS) napravljen je pretežno kao gradski automobil, pa originalni seleni nisu idealni za sportsko vožnju. Nisu samo previše meki, zbog čega motor "leti", već je i sam nosač motora "francuski premali". Glavni motorni selen drži se na M8 vijku, što nije veliki problem za istrgnuti pri oštroj vožnji.

OD KORPE ZA KUPOVINU DO ATLETA

Budući da motor sa četiri cilindra nije toliko uravnotežen u smislu rada kao motor sa šest cilindara, preporučujemo korištenje glavnih seleni za motor i mjenjač izrađenih od očvrslog gume za sportsko vožnju.

Naš automobil koristi oštrije CATCAMS u odnosu na serijski motor, pa je ler vrlo nestabilan. Unatoč tome, odlučili smo koristiti BAKER BM seleni u rally Group N specifikaciji jer korištenje serijskih selena za sportsko vožnju nije prikladno. Ovi seleni značajno smanjuju pomicanje motora. U hladnom vremenu motor apsorbira vibracije, ali kad se motor zagrije, vibracije su na prihvatljivoj razini. Prednost je i što seleni koriste M12 vijke za montažu, čime je nestao problem s pucanjem vijaka.

WC ZVONO ILI RUČICA MJENJAČA?

Nije bez razloga rečeno da je serijski mjenjač u Citroenu vrlo sličan WC zvonu. Prvenstveno zbog velikog broja spojeva između ručice mjenjača i mjenjača, koji samo stvaraju više zazora, ali naravno i zbog serijskih seleni motora, čije stanje pokazuje zazor u ručici mjenjača. Kao i kod BMW-a, tvrđi seleni pomogli su u preciznosti mjenjača, ali to ne rješava cijeli problem mjenjača kod ovog "Francuza". Nakon tvrdih seleni motora, preporučujemo zamjenu štangica aluminijskim/uniball štangicama, te zamjenu držača mjenjača s uniball držačem. Ovo će vožnju u ovom automobilu učiniti znatno ugodnijom.

NEDOSTACI?

Kako je već spomenuto, u većini hatchback vozila koristi se četverocilindrični motor čiji rad nije savršeno "glatki". Primjena tvrdih seleni može uzrokovati prijenos vibracija na karoseriju, osobito u hladnom vremenu. To nas dovodi do drugog problema, a to je skidanje vijaka na vozilu zbog malih vibracija prenesenih na karoseriju. Ako ne želite svaki put nakon utrke ili vožnje na granici zatezati pola auta, preporučujemo korištenje ljepila za navoje na svim spojevima oko motornog prostora.